١٤‏/٢‏/٢٠٠٨

تاج تاني مره -حكايات شهر تاج


بلغنا ايها الزائر الهمام ذو الرأي والافهام هذا التاج التمام من صاحبة التدوينات الكرام الدكتوره اجدع بنوته حفظها خالق الانام

ولانه التاج الثاني الذي صنع على يد مدون كأنه حاوي وفيه اسألة تجيب البلاوي

فقد قررت ان اشرع في الاجابات وكل ماهو ات ات مما استطاع ذهني ان يفهمه من الاحجيات

والى الاجابات الكرام والسلام

..................................

حكاية التاج الاول

هل توافق على حزف خانة الديانة من البطاقة الشخصية ؟

اكيد لا طبعا لان الديانه من الحاجات الاساسيه التي يعرف بها الانسان ومش ممكن تحذف زي بصمة الايد بالضبط وحاديكم مثال على اهميتها لو واحد ماشي في الشارع واتكل على الله اتوفى يعني ومالقناش حاجه تدل على ديانته في البطاقه حانوديه فين؟؟؟؟؟ مثلا يعني

ما رأيك فى المثليين ؟ هل هى حرية شخصية ؟
هل توافق على الإعتراف بالمثليين ؟ هل لديك أصدقاء من المثليين ؟

المثليين نذير شؤم وهلاك لان قوم لوط لم يهلكهم الله الا بهذه المعصيه القبيحه العجيبه التي لا يقبل بها ذو عقل سليم

لا اقبل الاعتراف بهم بل اقبل بمواجهة هذا المجون الفكري وتقويمه

الحمد لله ليس لي اصدقاء من هذه النوعيه

ربنا يهديهم

هل تعتقد بوجود إضطهاد للمسيحين فى مصر ؟

هو بالطبع في اضطهاد في مصر

لكن مش للمسيحين بل للمسلمبن والمسيحين على حد سواء بشرط ان يكون لك رأي يخالف النظام فانت اكيد مضطهد سواء كان اسمك احمد او مرقس

واهو المسيحي والمسلم كلهم بيقفوا في نفس الطابور وكلهم حايترفع عنهم الدعم وبالطبع لو راحوا يتظاهروا في ميدان التحرير حايطحنوا

من هو الشخص الذى تختارة لرئاسة مصر ؟

سألو مره الدكتور مصطفى ابو زيد الله يرحمه ان يسمي خمسة اشخاص صالحين لحكم مصر فقال في مصر خمسين واحد واكتر ينفعوا يحكموا مصر على اكمل وجه

ومصر بفضل الله فيها الكثير ويوم مايفتح الباب لانتخابات ديموقراطيه وقتها ممكن نختار

أذا قمت بتأسيس حزب سياسى
..
من هم الأشخاص الذين ستقوم بضمهم فى الحزب ليشاركوك فى حكم مصر حال فوزك فى الإنتخابات ؟
هل توافق على مشاركة كل من : الإخوان المسلمين - الأقباط فى الحكم ؟

انا مش حاسمي اشخاص

اولا كل الشرفاء والوطنين مفتوح لهم الباب وعلى رأسهم كل معتقل سياسي عانى من حالة الاحتقان السياسيه التي نعيش فيها

بالاضافه لطائفه من اساتذة الجامعات المستنيرين وطائفه من العلماء الشرعيين وبالطبع الطلبه لانهم هم وقود العمل الوطني والاعلاميين

ثانيا كل الاحزاب السياسيه مرحبا بهم لان الحكم الامثل في نظري هو الحكم التوافقي الذي يقوم على الأئتلافات

بالنسبه للاخوان فالبطبع حايكونوا موجدين انشاء الله والاقباط بالطبع لازم يشاركوا

يعني واحد زي الدكتور رفيق حبيب لازم بالطبع يشارك

فى رأيك الشخصى .. ما هى أفضل مدونة على بلوجر قمت بزيارتها ؟

طبعا في مدونات كتيره رائعه على سبيل المثال لا الحصر

عصفور المدينه

حكليات حكايات

صمود

بحب الحريه

انا اخوان

كلام في كلام

وغيرهم كتيييييير

اذا تزوجت وأنجبت ولدين وبنتين .. أى الأسماء تحب أن تسمى ؟

الولد الاول نفسي اسميه حسن علشان على اسم الامام حسن البنا

الثاني سيف الدين

البنوتات....هنا و ليلى

هل تعتقد أن توريث الحكم فى مصر . . سيتم فعلا أم لا ؟

في الاجراءات اللي بنشوفها كل يوم نحن متوجهون اليه كلية

لكن لله تدبيرلا يراه الناس الله اعلم

تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء

فى رأيك الشخصى : ماهو أفضل إنجاز لحكومة مبارك ؟ وما هو أسوأ عمل قامت به ؟

الاسوأ على الاطلاق التعديلات الدستوريه

والافضل على الاطلاق الحقيقه مش عارف

لكن ممكن يكون موقف القياده السياسيه في موقف غزه الاخير هو افضل موقف في ذهني الان

..................................

حكاية التاج التاني

دخلت مجلس الشعب من اوسع ابوابه ايه هو رمزك الانتخابى المفضل ؟؟؟؟

اكيد رمز الهلال

كنت تفضل الدخول مستقل او تتبع حزب معين ؟؟؟؟

في الظروف الحاليه مستقل

اذا دخلت مستقل هل توافق على التوقيع للحزب الوطنى بعد نجاحك كمستقل ؟؟؟؟

اكيد طبعا

مليون لالالالالالالالالالالالالالا

علشان انا مش مخادع ولا كذاب ولا بلعب بالتلت ورقات

ايه اول حاجه هتعملها لنفسك ولاسرتك ؟؟؟؟؟

لاسرتي حايزيد انشغالي عنهم اكيد

ولنفسي ولا حاجه

ايه المشروع اللى ناوى تعمله لاهل دايرتك ؟؟؟؟دون ذكر اسم الدائره ان اردت

على الصعيد الخدمي

مشروع الشارع المنتج ودا مشروع يخلي الناس في الشارع الواحد يكتفوا ذاتيا مع بعضهم

مشروع تثقيف الشارع لان الجاهل لايمكن ان يعرف حقوقه

صندوق تشغيل الشباب

والاهتمام بالزكاه لسد حاجات الفقراء في الدائره

يعني دايره منه فيه اموال الاغنياء لسد حاجة الفقراء

على الصعيد السياسي

رفض رفع الدعم عن الشعب

تعديل قانون العمل حتى لايصبح القطاع الخاص متحكم في رقاب العمال بهذا الشكل

وحاجات تانيه كتير تيجي وقتها

قعدت فى المجلس جنب نائب مميز . من هو النائب ؟؟؟

اكيد جنب استاذ صبحي صالح

او الدكتور الكتاتني

او حبيب قلبي الاستاذ المحمدي سيد احمد

قدمت سؤال للحكومه ايه هو السؤال ؟؟؟؟؟

لماذا مصر تحت حالة الطواريء حتى الان؟

ولماذا يضرب الناس في الشوارع في المظاهرات السلميه؟

ولماذا تزداد كل يوم طوابير العيش؟

ولماذا تعطوا الغاز لاسرائيل مدعما وترفعوا عنا الدعم؟

ولماذا تحبون امريكا وتكرهوننا ؟

ولماذا تحاربون الاخوان وتتركون المخدرات؟

ولماذا يفصل الملتزمون من الكليات ويترك من يبيعون المخدرات؟

ولماذا تستقبل مصر الراقصات وتطرد الدعاه والعلماء؟

ولماذا ننفق على الكره اكثر مما ننفق على البحث العلمي؟

بصراحه في اسئله كتيره جدا نفسي يجاوبوا عليها

استجواب لوزير ؟؟؟ وليه؟؟؟

وزير الاعلام

ماتبثه وساءل الاعلام من مواد تخالف شرعنا وتقاليدنا لصالح من؟

طلبين احاطه موضوعهم ايه وبقدمهم لمين؟؟؟؟

السيد وزيرالصناعه عن تدهور حال صناعة الغزل والنسيج في مصر

والسيد وزير الزراعه عن تقلص نسبة الارض المزروعه في مصر

والسيد وزير الطاقه عن مشروع مصر النووي

والسيد وزير التعليم العالي عن سوء حالة التعليم الجامعي

والسيد وزير الخارجيه عن المصريين بالخارج وحالتهم

هل انت مع الخصخصه ؟؟؟؟؟؟

بالشكل الذي طبق في مصر الف لا

هل انت مع قطع العلاقه مع اسرائيل ؟؟؟؟؟

يالتأكيد نعم والف نعم

كنت باقرأ في اتفاقية كمب ديفيد ان من نتائجها ان اسرائيل كسبت طمأنينه كبيره بعد اعتراف مصر بها هذه الطمئينه جعلتها تتقددم بشكل كبير في اجتياح الفلسطينين

بمعنى اخر هم اللي محتاجينا مش احنا اللي محتجنيلهم

هل تؤيد الحرب على العراق ؟؟؟؟؟؟؟؟

الحرب على العراق هي واحه من كبرى كوارث القرن الواحد والعشربن

بالتأكيد لا

هل تؤيد مرور الامريكان فى القناه ؟؟؟؟؟؟

الامريكان اللي رايحين يضربوا اخونا في العراق وافغانستان وايران اكيد لا والف لا

لكن واحد امريكاني عنده فلوكه ومعدي مع الف سلامه

امرر هذا التاج لمين

اعتقد ان التاج ده انتشر من زمان وانا متأخر اوي بس انا عايز امرره

لمدونة كلام في كلام

وكل اللي عايز يخده وكل الحبايب والقرايب والزوار الكرام

..................................

وهنا صاح صائح الفجر فسكتت شهرتاج عن الكلام المباح

وكل تاج وانتم بخير







هناك ٣٤ تعليقًا:

Abd El-fatta7 يقول...

ايه ده ؟؟ هو النهاردة ايه ؟اكيد مش العيد.. 3 مفاجات مرة واحد
الشاعر الكبير ابن هلال يختار مدونتي من احسن المدونات اللي بيتابعها
و كمان يمرر لي التاج الجميل ده
وانا اول تعليق كمان.
بس سعادتك مش لاقي انجاز واحد للراجل في 27 سنة ؟؟ده كفايه حتي الـ.....استني كده ادور...اصبر شوية حالاقي اهوه ... احم .. هم كام سنة؟ 27 صح ربنا يرحمنا هو احنا ح نفضل نعد لغاية كام؟

عصفور المدينة يقول...

إيه الحلاوة دي والعقلانية والإنصاف
إجابات لافتة جدا
أعجبتني أكثر شيء إجابة السؤال

ايه المشروع اللى ناوى تعمله لاهل دايرتك
وجميع الإجابات راااائعة

Unknown يقول...

ياه
أخيرا في عالم التدوين اللي مليان علمانيين
لقيت حد افهمه
أنا كل مدونه واحد اسلاميه
الاقي قصادها 100 علمانيه على ليبراليه على كلام فاضي
........................
عجبني رد حضرتك على سؤال
اذا كنت هاتدخل مستقل او تبع حزب

بس على فكره
رمز الهلال ده دايما ياخدوه بتوع الوطني
تماحيك بقى

..............
ياريت تشيل الفيرفكشن

د/اجدع بنوته يقول...

معااااك طبعا ف كل الاجابات

تاااج سعيد

وننتظر الجديد

تحياتى

اجري على الله يقول...

بشمهندس عبد الفتاح خبيب قلبي
شكرا ياريس على الاطراء وانت فعلا انسان جميل ومدونتك ايضا جميله جدا
بالنسبه لل27 سنه اكيد ماليانين انجازات لكن احنا زي مانت عارف اللي مابنشوفش

تحياتي
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

استاذنا الكبير عصفور الجميله
اكرمك الله ياسيدي
عيونك الحلوه هي اللي شافت الاجابات حلوه
ربنا يكرمنا ويتحول الحلم لحقيقه

تحياتي الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

اخونا الانسان
ياسيدي اهلا بك دائما هنا كلما اتعبتك ترهات العلمانيين
وانا اعتقد انهم الان الى حد ما بيندحروا امام المد الاسلامي والحمد لله
بالنسبه للشعار انا اختارته علشان انا اسمي فيه هلال فمش معقول اعيش هلال طول الفتره دي وبعدين اتنازل عن هلاليتي
وبالطبع ده مش هلال الحزب الوطني

بالنسبه للفيرفكشن انا كنت شايله فعلا

تحياتي واتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

الدكتوره اجدع بنوته
وانت اسعد
وانشاء الله انتظري الاجدد

الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

الدكتوره اجدع بنوته
وانت اسعد
وانشاء الله انتظري الاجدد

الشاعر بن هلال

انين الحزن يقول...

ياشاعر

جميله ردودك اول مره ازورك انا وان شاء الله مش هتكون الاخيرة

واتمني منك كدا

ربنا يوفقك ... سلاموووز

وزة

اجري على الله يقول...

انين الجرح مرحبا بك في مدونتي المتواضعه
اتمنى ان نتواصل دائما

مع اكرم التحيات
الشاعر بن هلال

Empress appy يقول...

ايه التاجات الجامده دى يا رب كل مانيك تتحق وتبقى حقيقه

Desert cat يقول...

يا طول بالك
انا لو جالى التاجين فى تاج واحد والاسئلة دى كلها كنت هنجت وفصلت باور من بدرى
عموما بالتوفيق ان شاء الله

اجري على الله يقول...

اببي مرحبا
اللهم امين
وحشتينا انت فين من زمان

الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

يا الف اهلا بالاستاذه
Desert cat
منوره المدونه
وياستي اللي يدون ياما يشوف

اتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

الربان يقول...

تحياتي

إجابات عقلانية متأنيه...ما شاء الله.

تحياتي و تقديري.

غير معرف يقول...

الله ينور يا هلال علي الإجابات ... بسيا عم إفتح لنا إحنا مدونين مكتوب التعليق ... إحنا برضه حبايبكم ....
مع خالص التحية والتقدير ...
م/ هيثم أبوخليل
مدونة متر الوطن بكام ..؟؟
http://metrelwatanbekam.maktoobblog.com/

صانعة الحرية يقول...

يااااااااااااه
والله منذ فتره وانا ابحث عن المدونه
عماله اقول كان فى حد بيعلق عندى اسمه اجرى حاجه
الى ان وجدتها عند اخونا الدكتور خالد
==========
المهم يا استاذنا كلام جميل
بس الهلال وطنى
وكان حاول ياخده قبل كده ايمن نور بس طبعا انت بتتكلم مع مين دول حكومه يا فندم
اجابات طيبه ومتزنه

alexandrany يقول...

على فكرة
انا لسه بس امبارح دخلت عندك
كات اول مرة اجي عندك
وقريت ردودك على التاجين
بس ما لاحقتش اعلق عليهم
وروحت النهادره فتح المدونه بتاعتي لاقيتك باعتلي كومنت
سبحان الله
ان شاء الله نتواصل دائما
تحياتي

جهاد خالد يقول...

هي دس مشكلة التاجات السياسية
الواحد يقعد يقرا فيها تلات شهور

ما علينا

المهم
بما اني بقالي تلات شهور بقرا في الاجابات
فاحب أقول لحضرتك
جزيت خيرا على عمق الاجابات والافادة اللي وصلتني منها

بورك فيك

shirry يقول...

التاج اجابته في الجون
كمان حلوةالاسئلة اللي انت هتقولها في الاستجوابات دي
اسئلة عارفة رايحة فين
طب ليه مش نرشح نفسك؟؟؟؟

كنت عايزة اقولك شكرا علي زيارتك لمدونتي
وحبة الشعر الصغيريين اللي انت كتبتهم دول
انا كنت فرحانة بيهم اوي
ادام الله التواصل

Unknown يقول...

سلام عليكم
التاج دة جالي بس ماكنش كل الاسئلة دي
نصهم تقريبا
بس اجابات جميلة
ومنظمة جدا
ويارب نفسي افهم عقلهم غايب فين
من كل المتطلبات اللي قولتها وانت ولا ليك ولا عليك
امال المتخصصيصين غافلين عن الموضوع ازاي
مش قادرة افهم
وضع اي خطة للاصلاح سهل
والتنفيذ اسهل
لكن المشكلة في الناس اللي ولا بتوضع خطة ولا بتنفذ بالعكس
بينفذو خطة علشان ينتشر الفساد
علي رايك اللي بيوزع مخخدرات هو اللي كويس عارف لية
علشان بيساعد الحكومة علي جعل الشعب مغيب غافل عن كل الكوارث والسرقة العيني عينك
وبيقولو علينا وجعلنا من بين ايديهم سدا ومن خلفهم سدا فاخشيناهم فهم لايبصرون
ربنا يعفي عنا ويتوب علينا ويعتقنا
وينصرنا قريبا ان شائ الله
اما بخصوص
التاج بتاعي
فا انا يعني مش تخينةولا باكل كتير زي صاحبك اللي هياكل العضم دةههه
انا كلي علي بعضي58ك
وبعمل رجيم علشان ابقي55
مش اكتر
هه
وانا بحب الاكل دة جدا بس مش باكلة كتير ولو كلتة مثلا في كل اسبوع اكلة منهم استحالة يعني ورا بعض
لو مجاوبتش علي التاج
دة خدة بقي
وقولي انت بتدرس اية؟
وشكرا لزيارتك وان شاء الله زيارتي تتكرر
سلام

اجري على الله يقول...

الربان العزيز حمد لله على سلامة الوصول
شكرا ياريس وجزيت خيرا
اتمنى ان يدوم التواصل

الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

الاستاذ العزيز / هيثم ابو خليل
زيارتك يا فندم شرف كبير لي
وكل الترجيب بحضرتك وباخونا المدونينمن مكتوب والحمد لله تم تعديل وضع المدونه لتقبل التعليق من خارج بلوجار
وفعلا انا ماكنتش واخد بالي وجزاك الله خيرا انك نبهتني

اتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

الاستاذه صانعة الحريه
حمد لله على السلامه
افتقدناك الفتره اللي فاتت

والله انا ماقصدتش هلال الوطني لكن انا طول عمري هلال دلوقتي يرضيكي ان اتنازل عن هلاليتي بعد العمر ده
ويعالم بكره في ايه مش يمكن ياخدوا هما الجمل وحاجه تانيه على سبيل التغيير الله اعلم

على العموم اهلا بيكي ومنوراني
اتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

اسكندراني حبيب قلبي
ده من حسن حظي ياريس ان تزور مدونتي
تأثرت كثيرا باحساس الغربه اللي في كلامك على مدونتك
ويارب نشوفك في الاسكندريه قريب

انشاء الله نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

النجمه الصامده
حمد لله على السلامه وشرفتينا ونورتينا
شكرا على كلام حضرتك الجميل

اتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

shirry
اهلا وسهلا وميت مرحبا
شكرا على كلام حضرتك الجميل
اكيد طبعا اجابات عارفه طرقها وعلى رأي الممثل-سلومه لاقرع مايعرفش ابوه-

شرف لي ان ازور مدونتك
واكيد الفرج جاي قريب انت بس نادي معايا ...يافرج يافرج

نحياتي لكي
واتمنى ان نتواصل داائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

الكريمه جدا my hopes
انا معاكي طبعا ربنا يكرمهم كده ويفهموا
اصل الموضوع زاد عن حده
والمشكله في رأي هي مشكلة انتماء
يعني واحد فلوسه في سوسرا او في امريكا
والطياره جاهزه يخلع في اي وقت
حيفكر في حال البلد دي بتاع ايه
ربنا يهديهم

وبالنسبه لموضوع التاج ربنا يسهل وادعيلي علشان الوقت عندي صعب شويه

اما شعر بتاع الاكل ده كان هزار
والشاعر ده اللي مات من زمان ما كنش طخين هو كان مفجوع بس
هههههههههههههه

انا بادرس في كلية الهندسه

تحياتي دائما
اتمنى ان نتواصل على طول
الشاعر بن هلال

غير معرف يقول...

الاجابات تدل على شخصية صاحبها
انا معاك بكل حرف كتبتو اخي
مدونتك كتير حلوه

دمت بود

روري

walaa يقول...

السلام عليكم
فعلا الشوذوذ هو نذير شؤم للمجتمع
وعجبنى قوى اللى بتسال وزير الاعلام الانحلال الاخلاقى فى الاعلام لصالح مين
بس مين يجاوب ومين يفهم الناس دى عاوزه ايه
تحياتى ولاء

اجري على الله يقول...

MĕŢø & ŘǿŖêĔالكريمه جدا
اولا كل سنه وانت بخير
وانشاء الله عام جديد سعيد جدا
شاكر جدا لكلام حضرتك
وشكرا على الزياره الجميله دي

واتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

اجري على الله يقول...

الاستاذه ولاء
مرحبا بكي وشاكر على متابعة حضرتك المستمره
ربنا يهديهم ويصلح حالهم او يريحنا منهم

كل عام وانت بخير
الشاعر بن هلال

Boody 3abkareno يقول...

أنا قالوا لي الحق مسكوا واحد حزب وطني متنكر جوا الأخوان..جيت جري.. يطلع انت؟؟؟؟

لا لا لااااااااااا

انت عارف لو كنت قلت انك زملكاوي مثلا كان ممكن نعديها....
إنما تقول رمز الهلال؟ الهلاااال؟ يا بني دا الهلال ده بتاع الحزب الوطني..

اسعدك الله يابن هلال.. كما اسعدتني بردودك

بالرغم من صعوبة الأسئله في التاج إلا أنك قد وفقت في الرد -يارب دايما-

وها هو ذا ابن هلال, متألق دائئما كعادته.. مدونا ومتوجا... وفقك الله